Sähköhoidot

Sähköhoidot voidaan karkeasti jakaa kipuhoitoihin (TENS) tai kudosvaurioita (DIDY) parantaviin hoitoihin. Virran taajuutta vaihtamalla saadaan eri kudoksiin erilaiset vaikutukset.

Tens-sähköhoitoa käytetään erilaisten kiputilojen hoitamiseen ja ääreisverenkierron vilkastuttamiseen.

Kipuaistimus kulkee kehossamme hermosäikeitä pitkin. Sähköhoito lisää kehon omaa endorfiinituotantoa. Endorfiinit estävät kipuviestin kulkua. TENS-virta aikaansaa myös verisuonten laajenemista ja lisää sydämen verenkiertoa ja ääreisverenkiertoa. Tämän ominaisuuden vuoksi menetelmää voidaan käyttää kivunhoidon lisäksi sepelvaltimopotilaiden, diabetespotilaiden ja makuuhaavojen hoidossa. Hoito tuntuu pienenä värinänä tai supisteluina lihaksen kohdalla ja se koetaan miellyttävänä.

Yleisemmin DIDY-hoitoa käytetään kudosvaurioihin kuten akuuttien lihas- tai nivelsiteiden revähdysten hoitoon.

Diadynaamista virtaa käytetään myös kivun hoitoon, lisäämään aineenvaihduntaa ja vähentämään turvotusta. Hoito voidaan aloittaa välittömästi vamman saamisen jälkeen; sähkön avulla saadaan revähtymän aiheuttama turvotus nopeasti pois ja paranemisprosessi käynnistymään.

DIDY-hoidolla on myös kipua lievittävä vaikutus. Pehmytkudoksen lisäksi hoidon käyttökohteita ovat hermosäryt, vyöruusun aiheuttamat kivut, nivelkivut (erityisesti reumaattiset kivut) ja rannetunnelin ahtauma.

Lisäksi diadynaamisella virralla saadaan aikaan verenkierron lisäys esimerkiksi ylirasittuneen lihaksen alueelle. Verenkierron avulla lihaksen aineenvaihdunta vilkastuu ja kipeytynyt lihas saadaan paranemaan.

Idus Oy